Barcelona

El corredor ferroviari mediterrani estarà operatiu el 2020 i costarà 51.300 milions

Presentat el projecte de corredor ferroviari mediterrani que ha d'unir Algesires amb França i que permetrà transportar més del doble de mercaderies que ara i escurçarà el trajecte fins a Barcelona de dotze hores i mitja a poc més de quatre. El corredor disposarà de dues línies de ferrocarril, una d'alta velocitat i una altra de mixta. El ministre de Foment ha concretat que l'Estat invertirà 25.400 milions en el projecte entre ara i l'any 2013 i ha anunciat que ja s'ha iniciat la licitació del tram d'alta velocitat Tarragona-València. El corredor ferroviari, que discorrerà al llarg de 1.300 km per quatre comunitats -Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia-, aglutina la meitat de la població espanyola i el 40% del PIB.

Actualitzat
El ministre de Foment, José Blanco, ha presidit l'acte de presentació de l'estudi tècnic del corredor mediterrani, a la Llotja de Mar de Barcelona, en el qual també han intervingut el president català, Artur Mas; el president de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel i el conseller valencià Mario Flores, així com la consellera de la Junta d'Andalusia, Josefina Cruz Villalón.

Segons ha anunciat José Blanco, el corredor mediterrani estarà plenament operatiu l'any 2020 i el govern realitzarà una inversió global de 51.300 milions d'euros, dels quals ja se n'han invertit 8.400 milions. El ministre de Foment ha concretat que l'obra s'anirà posant en marxa de forma progressiva i que ja s'ha iniciat el procés per licitar tot el tram d'alta velocitat entre València i Tarragona per un import superior als 5.000 milions, que seran finançats tant pel sector públic com privat.

Mas, Valcárcel i Flores han reafirmat la seva ferma aposta pel corredor mediterrani, un dels projectes que el govern espanyol defensarà incloure en la pròxima revisió de les xarxes transeuropees d'infraestructures, al costat de l'anomenada travessia central dels Pirineus i del vessant atlàntic.

Per emfatitzar la importància d'aquest corredor al llarg de la costa mediterrània, Artur Mas ha dit que aquest eix de mercaderies donarà oxigen a la indústria exportadora: "És la nostra aorta econòmica, la nostra artèria principal, que ens ha de connectar amb Europa. El que ens hi estem jugant aquí és una gran part de la nostra capacitat d'exportar i de relacionar-nos amb Europa i el món."

Després de recordar que la primera línia fèrria a la península Ibèrica es va estendre entre Barcelona i Mataró al segle XIX, el president de la Generalitat de Catalunya ha agraït al ministre Blanco el seu "compromís" a favor de la via mediterrània, una via que, com ha ressaltat, compta amb el suport de governs autonòmics de diferents colors polítics: "Governi qui governi a Espanya, això no ha de tenir marxa enrere", ha afirmat Mas, que ha destacat que el corredor mediterrani és, de fet, "el primer gran projecte que supera l'Espanya radial".

El conseller d'Infraestructures i Transports del País Valencià, Mario Flores, ha fet una aferrissada defensa del projecte i ha considerat "imprescindible" que se'n reconegui la "singularitat i importància". Flores, que ha excusat l'absència del president valencià, Francisco Camps, a causa d'"un puntual problema de salut", ha demanat al govern espanyol que doni "prioritat" a aquest projecte "davant altres inversions menys productives en termes de generació de riquesa i de capacitat de mobilitat dels ciutadans". A més, ha sol·licitat a Blanco que fixi una data per presentar aquest estudi al País Valencià, com avui s'ha fet a Barcelona.

Amb el mateix entusiasme pel corredor ferroviari mediterrani s'ha expressat el president murcià, Ramón Luis Valcárcel, que ha recalcat que, si bé aquest projecte "no és incompatible" amb altres corredors, sí que ha de ser considerat "prioritari per als interessos d'Espanya". Valcárcel ha aplaudit el "caliu" i la "complicitat" que està trobant en el govern, que "lidera" la defensa d'un projecte que "té tot el sentit del món", perquè les quatre comunitats per les quals discorrerà l'eix concentren gairebé la meitat de població a Espanya, més del 40% del PIB nacional i prop de la meitat de les exportacions.

D'altra banda, la consellera d'Obres Públiques d'Andalusia, Josefina Cruz, ha mostrat la seva "gran satisfacció" per l'avanç en el disseny d'aquest eix mediterrani, al qual el govern andalús "dóna suport decididament", encara que també defensa el corredor central, que passaria per Madrid.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut