Diverses ciutats mitjanes catalanes disposaran d'un sistema de control de les seves línies d'autobusos.
Diverses ciutats mitjanes catalanes disposaran d'un sistema de control de les seves línies d'autobusos.
janquim

Vic i Sant Vicenç dels Horts estrenen un servei d'informació dels autobusos basat en internet

Diverses ciutats mitjanes catalanes disposaran d'un sistema de control de les seves línies d'autobusos que informa els passatgers en temps real dels recorreguts, les parades i el temps d'espera amb un sistema basat en el web.

Actualitzat
Aquest detall és la novetat singular que han desenvolupat uns emprenedors alemanys i que distingeix el seu producte, anomenat myBus, dels sistemes informatius que hi ha instal·lats en ciutats més grans com ara Barcelona o Girona.

De moment, ja funciona per als trajectes de Vic i el març vinent s'activarà a Sant Vicenç dels Horts. L'empresa, que té seu a Berlín però que aviat obrirà una societat limitada amb base a Barcelona, competeix amb el principal proveïdor d'aquests serveis, que és GMV, amb uns preus més baixos i sobretot amb un enfocament orientat cap als usuaris.

Per això han instal·lat pantalles informatives als vehicles i ofereixen un accés fàcil a la informació mitjançant internet i sobre mapes de Google. D'aquesta manera, a més de reduir els costos, fan més fàcil la rèplica del model i la multiplicitat de vies per obtenir la informació. A més del web, haurà de ser possible l'accés amb un mòbil i tot seguit tenen previst desenvolupar aplicacions natives per a les diferents modalitats d'aparells que hi ha al mercat.

Un jove llicenciat a Sofia

L'origen d'aquesta aventura és significatiu perquè permet entendre la capacitat variable d'estimular els emprenedors que hi ha als països europeus. La idea va néixer quan Malte Metzing, ja fa un parell d'anys, vivia a la ciutat de Sofia i es va adonar que la xarxa de tramvies era extensa i útil però amb una manca greu d'informació als ciutadans.

Amb una llicenciatura que combina l'enginyeria amb l'administració d'empreses, va convèncer dos amics i van obtenir una beca Exist del ministeri federal d'Economia i Tecnologia. Era l'any 2009 i al cap d'un any guanyaven un concurs de creadors a la fira més important d'Europa del sector tecnològic, la CeBit. Tot plegat els havia aportat una quantitat de diners inicial per assolir un prototipus i un reconeixement de l'entorn. Els tres socis van optar per les ciutats mitjanes i petites amb un volum de transport públic millorable. Metzing viu a Barcelona i té la sensació que el transport públic urbà del país és bo però té un flanc dèbil en la informació als passatgers.

Enfocat als usuaris

De manera que van decidir convertir Catalunya en el seu lloc preferent. També mantenen negociacions amb unes quantes ciutats alemanyes, però el seu focus comercial es troba a les ciutats catalanes petites i mitjanes.

El sistema proveeix informació en temps real i garanteix l'optimització de les rutes. Metzing creu que, en general, les ciutats que han estudiat disposen de bones xarxes però amb un error conceptual notable que es podria corregir reduint el nombre de parades, massa elevat, i incrementant la freqüència. D'aquesta manera, es podria créixer, diu, per damunt d'un públic molt dependent de les classes passives.

Confien que el recurs de la inserció publicitària els ajudi a trobar fórmules que encara abaixin més els costos i es mostren optimistes, tot i una època de crisi que complica la vida d'empreses que per la seva orientació busquen de clients les administracions públiques. I reitera que el seu catàleg s'orienta al servei de l'usuari.

Emprenedors amb un concepte


Metzing sospira quan pensa en les possibilitats que hi ha a la mateixa comarca d'Osona, amb busos de la mateixa empresa que cobreix la trama urbana, la Segalés, i explica que no els amoïna competir amb un gegant. Pel que en saben, aquests sistemes representen un percentatge baix dels ingressos mentre que ells és tot el que fan, s'hi especialitzen amb molta empenta i amb l'ús d'internet aconsegueixen una rapidesa i uns preus desconeguts fins ara al mercat català.

Es tracta, fet i fet, d'uns joves de trenta anys que volen fer créixer el seu negoci. Però hi ha alguna cosa més i no se n'amaguen. Són persones inquietes, centrades en la perspectiva de l'usuari, defensors d'un concepte que anomenen "mobilitat  2.0" i que no és res més que l'afirmació que les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) també serveixen per millorar el transport públic urbà.

Anar al contingut