Barcelona

El pedagog Gregorio Luri relaciona un fracàs escolar del 30% amb un sistema classista

El pedagog Gregorio Luri assenyala en una entrevista a TV3 que un índex de fracàs escolar del 30% està relacionat amb un sistema educatiu classista, que no és capaç de trencar les relacions socials que marquen l'arribada dels nens a l'escola. Luri assenyala que els infants han canviat i ara és més difícil atreure la seva atenció, però també assenyala la desmotivació que viuen alguns docents en l'actualitat. El debat sobre el fracàs escolar, que a Catalunya és del 30%, està ben viu. Aquesta setmana la Generalitat ha aprovat un pla per intentar acostar-se a l'objectiu de la Unió Europea, que és deixar-lo al 10% el 2020.

Actualitzat
En l'entrevista que li ha fet TV3, el pedagog Gregorio Luri assegura que Catalunya hipotecarà el seu futur com a país si no millora el rendiment escolar. Creu que ara mateix l'escola no fa el paper que li pertoca i vincula l'alt índex de fracàs escolar actual amb un sistema classista: "Cap societat mínimament sana -afirma Luri- pot tenir la consciència tranquil·la si té un fracàs del 30%, perquè això suposa que tenim un sistema profundament classista. Els nens en un medi cultural familiar baix estan avui condemnats estadísticament al fracàs escolar. Els nens en un medi cultural ric a casa seva tenen èxit".

Entre les receptes per millorar l'èxit en el procés d'aprenentatge, Luri proposa més hores de classe per als nens amb dificultats i que s'acostumin a llegir de ben petits, perquè el llenguatge estructura el cervell i és un exercici clau per aprendre a parar atenció. "La capacitat de mantenir concentrada l'atenció dels nostres nens està minvant de manera molt clara; són capaços de fer moltes coses al mateix temps, però centrar-se en una els costa cada cop més", manté Luri.

A més, el pedagog no vol deixar de subratllar la desmotivació que tenen alguns docents i que atribueix a diversos factors, entre els quals la pèrdua d'autoritat o la falta de suport de la mateixa administració. Gregorio Luri descriu així el paisatge d'una classe d'avui dia: "La nostra escola genera guanyadors i perdedors, que a vegades són uns perdedors amb un rebuig tan fort de la institució escolar que acaben fent la vida impossible al professor i als seus companys."

Luri, però, considera que Catalunya és plena de molt bones escoles amb experiències que es poden copiar, i així formar un model educatiu propi i que pugui millorar l'alt índex actual de fracàs escolar.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut