La ministra Garmendia, acompanyada del conseller Mena, aquest dijous durant la presentació del projecte MARTA (Foto: EFE)
La ministra Garmendia, acompanyada del conseller Mena, aquest dijous durant la presentació del projecte MARTA (Foto: EFE)
Barcelona

Un consorci d'empreses espanyoles impulsa un vehicle intel·ligent que preveurà els accidents

El vehicle intel·ligent capaç d'enviar un avís d'emergència en cas d'accident, de detectar si el conductor s'està adormint o de recomanar l'itinerari menys contaminant comença a ser ja una realitat. Des del 2007, una quarantena d'empreses espanyoles, universitats i centres de recerca capitanejats per la catalana de components de l'automòbil Ficosa treballen en aquest projecte finançat amb 35 milions d'euros públics. Aquesta inversió busca establir les bases científiques i tecnològiques que permetin la comercialització dels dispositius necessaris per disposar d'aquest nou cotxe del futur.

Actualitzat
Quan un conductor s'adorm, els ulls es tanquen, el cos pesa i la velocitat es redueix. Aquests tres canvis simultanis en la conducció són detectats, en un segon, pels sensors del vehicle, i, seguidament, s'activen uns senyals d'alarma visuals, auditius i sensorials per despertar el conductor i reduir així la principal causa de sinistralitat al volant.

Amb aquest sol exemple d'electrònica adaptada a l'automoció, es pot imaginar alguna de les potencialitats que tindrà el nou cotxe intel·ligent que, a més, donarà informació real del que passa a dins del vehicle. Així, mitjançant la connexió amb les xarxes de comunicació de telefonia o per satèl·lit, un dispositiu avisarà els serveis tècnics en cas d'avaria, o els serveis d'emergència en cas d'accident. A més, també alertarà els vehicles pròxims del succés i enviarà una foto per facilitar un eventual rescat dels accidentats.

"El cotxe fantàstic"

El nou automòbil disposarà d'un avisador dels problemes que el conductor trobarà durant el seu trajecte: obstacles, cotxes que circulen en direcció contrària o embussos. A la vegada serà alertat de l'existència d'algun vianant a prop quan condueixi de nit, gràcies a les càmeres de visió nocturna.

Per altra banda, altres solucions tecnològiques que s'estan desenvolupant en el projecte tenen l'objectiu de reduir el volum de trànsit i la contaminació, per mitjà de sistemes de navegació auxiliars.

Un projecte que "marca el camí a seguir"

La ministra de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia, ha participat aquest dijous a Barcelona en la presentació del projecte MARTA (Mobilitat i Automoció amb Xarxes de Transport Avançades), que ha desenvolupat les aplicacions que comunicaran els vehicles amb les infraestructures viàries i amb els centres d'emergència.

Garmendia ha destacat que projectes com aquest indiquen el camí a seguir per sortir de la crisi a l'Estat, després de subratllar que "la indústria de l'automoció és un sector molt globalitzat en el qual l'economia espanyola no pot competir per costos".

"Les tecnologies vinculades al projecte les utilitzarem tots d'aquí a poc temps i oblidarem que es tracta de tecnologia 'made in Spain'", ha vaticinat, finalment, la ministra.

Implantació imminent

Els primers dispositius s'instal·laran a partir del mes de juny en una flota de distribució francesa que vol saber on i què fan cada un dels seus vehicles. A més, cal tenir en compte que Europa exigirà ja als fabricants de cotxes que instal·lin un avís de trucada en cas d'emergència.
Anar al contingut