Imatge d'una aula
Imatge d'una aula
Barcelona / Karma Peiró

L'ensenyament a la societat de la informació: llums i ombres (... i III)

La societat del coneixement cap a la qual anem exigeix noves competències i una renovació didàctica important. Per on començar? Les resistències són comprensibles: qui no té por dels canvis? Els ordinadors ja són a les aules però les connexions funcionen? Si fallen, els alumnes perden la confiança en l'aprenentatge digital. Els professors reconeixen que s'han de posar les piles tecnològicament però que queden altres canvis pendents. Professors i alumnes d'escoles de Catalunya parlen amb el 3cat24 sobre el seu dia a dia des que les TIC han entrat a les aules.

Actualitzat
(Ve de la segona part...)

Després de preguntar a professors i pedagogs, hem buscat l'opinió dels més joves, els que han incorporat a les seves motxilles portàtils i han canviat el llibre de paper pel digital. Ja els està bé el Projecte Educat 1x1? Voldrien que les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) estiguessin més presents a les aules? Realment copien i enganxen de webs com "El Rincón del Vago"? Com veuen l'ensenyament en els propers anys?

T'agrada com t'ensenyen?

En Xavi té 17 anys i estudia 2n de batxillerat. Opina que el problema no és tant com t'ensenyen sinó el contingut de la matèria. "Per exemple, a biologia, com som menys, la professora crea un ambient de classe més íntim. En canvi, a català i castellà, l'abundància de frases, oracions i complements resulta pesat en extrem, repetitiu, sense que acabis de pillar-ho. Posa els nervis i la paciència a prova". Apunta que el professor hauria de conèixer més personalment els alumnes.

L'Adrià té 15 anys i fa 3r d'ESO. No es queixa del mètode que fan servir els seus professors a classe, tot i que preferiria "buscar més coses a l'ordinador, com cercar informació i no sempre mirar el llibre digital". Per ell tots els professors són bons però no li agrada quan "parlen massa de la seva vida privada i de les coses que han fet". 

L'Òscar també té la mateixa edat i fa el mateix curs que l'Adrià. Ell respon a la pregunta de si li agrada el mètode d'estudi amb un "no" rotund. "Preferiria fer més treballs de grup i utilitzar més recursos d'internet". Sobre els mestres, opina que "un professor és bo quan comprèn com et sents dia a dia. Un de dolent és aquell a qui només li importa fer la seva classe normal".

La Dori i en Jefferson no ens han dit l'edat, però tots dos s'estimarien fer servir més recursos d'internet. "Voldria que les TIC estiguessin més presents", comenta la Dori. Sobre els mestres, en Jefferson creu que "un professor bo és el que t'ajuda sempre, i un de dolent, el que pensa que ja no es pot fer res amb tu".

Has consultat webs com "El Rincón del Vago"?

Tots ells diuen que han visitat aquest web i d'altres com la Viquipèdia, per a treballs escolars o per a curiositats pròpies.  L'Adrià afegeix que també consulta diccionaris com ara el Word Reference per als deures d'anglès. "I webs de diaris, sobretot a les classes de ciutadania i socials".

Aprendre amb portàtils, com va?
"Ho veig molt complicat tret que qui n'estigui al càrrec solucioni els problemes de connexió, que són molt abundants", diu en Xavi. "Els antics mètodes són còmodes perquè no fallen".

L'Adrià dissenteix de l'opinió d'en Xavi. "El veig millor, aquest mètode, tot i que s'ha d'educar els alumnes per saber on han d'entrar, saber quins webs es poden consultar i quins no. M'agradaria que la Wi-Fi fos millor i més ràpida, que quan els profes ens ensenyen webs no es col·lapsés la connexió".

L'Òscar diu que és millor estudiar amb ordinadors. "Està molt bé perquè amb els llibres carreguem molt les espatlles. Amb els portàtils és més còmode anar a l'institut sense tant de pes a sobre". En Jefferson opina que "treballar amb ordinador és més còmode, ordenat, ràpid i moltíssim més divertit que estar escrivint amb bolígraf". La Dori, a més d'afegir el tema del sobrepès a les motxilles, pateix "pels robatoris dels portàtils". 

Tanquem aquest relat dels joves amb les paraules finals que ens ha deixat en Xavi. Per reflexionar-hi: "El nostre sistema educatiu és un roc inestable balancejant-se sobre una agulla. Si no parem de fer canvis que no tenen cap mena de sentit i ens concentrem a buscar la comoditat per accedir a les informacions no avançarem mai en el món de la formació i, ergo, en tots i cada un dels camps de recerca".

L'estudi SITES recorda en les seves conclusions que "cal emprar les TIC per afavorir les pràctiques del professorat i de l'alumnat que fonamenten la capacitat d'aprenentatge permanent, pensant que és necessari aconseguir la motivació, la participació i l'autonomia de l'alumnat".

Per acabar, deixem un fragment de l'article titulat: "TIC i innovació a l'educació escolar espanyola. Estat i perspectives", escrit pels pedagogs Carles Sigalés, Josep M. Mominó i Julio Meneses: "La transformació de les pràctiques educatives és una tasca lenta i progressiva en la qual el professorat s'ha de sentir protagonista. Perquè la innovació prosperi no es pot deixar el professorat abandonat a la seva sort. Ha de rebre un suport inequívoc, però al mateix temps, les administracions i els responsables educatius han de ser més clars en les seves directrius i impulsar amb més decisió els canvis estructurals necessaris per adaptar el sistema educatiu a les noves necessitats i demandes de la societat". 
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut