Una de les converses de Quora, al voltant de les diferències entre el català i el castellà.
Una de les converses de Quora, al voltant de les diferències entre el català i el castellà.
janquim

Quora atreu usuaris amb preguntes i respostes per internet

Què és Quora? Aquesta pregunta pot tenir unes quantes respostes, però totes coincideixen en una de sola: ara mateix és un lloc de referència, la seva popularitat s'ha multiplicat de forma extraordinària en les dues últimes setmanes i l'inici del 2011 és per als seus creadors el moment àlgid d'un projecte que va néixer el juny de l'any 2009.

Actualitzat
Però, què és Quora? És un centre de preguntes i respostes que combina aquest servei amb les característiques de les xarxes socials.

Els usuaris segueixen persones però també assumptes genèrics, preguntes concretes, fils de conversa o etiquetes. Hi ha maneres diverses de trobar un tema d'interès. Disposa d'un cercador força pràctic que ofereix un sistema per completar la frase d'aparença prou útil.

Les respostes reben vots en funció del seu interès i poden generar discussions molt enfocades a cadascun dels temes que s'han plantejat. L'eina permet veure en temps real qui hi ha connectat i facilita connexions entre persones amb la missatgeria interna. La seva connexió amb Twitter i Facebook garanteix que de seguida es crea una comunitat pròpia i li augura possibilitats reals d'èxit.

Sis mesos després de la seva creació es va obrir el servei. Era el desembre del 2009 i només funcionava en període de proves. El juny de l'any passat s'obria al públic. La novetat passava desapercebuda per a la majoria de persones però no per als professionals vinculats a les empreses tecnològiques, i aviat es va convertir en un dels llums brillants que tothom admirava a Sillicon Valley.

Qualitat de respostes

Alts responsables de moltes empreses ho feien servir i responien de forma personal les preguntes d'altres usuaris. Aquest detall va atorgar prestigi a Quora, que va ser observat com un espai de qualitat, fiable, un lloc d'intercanvi de coneixement.

Un dels primers interrogants té a veure amb el mateix projecte. A Quora, els usuaris exposen la seva opinió i comenten sense entrebancs què els sembla l'experiència, a més d'oferir consells per al seu ús.

De moment, el servei s'ha establert a partir d'invitacions, un procediment que sol tenir èxit perquè s'estén el desig de formar part d'una comunitat d'aparença restringida. A Espanya s'ha produït ara mateix una onada d'invitacions trameses que està duent moltes persones a sumar-s'hi. És clar que Google Wave també va comptar amb aquest apassionament i després de tot el gegant de les dues os anunciava que no invertia més en el projecte.

Aquesta vegada podria ser diferent. L'invent ha nascut com tants d'altres en l'entorn californià, però adopta una forma gens arrogant. El repte principal, com admeten els seus responsables, serà mantenir la qualitat de les respostes. A mesura que vagi creixent més i més, és possible que els autèntics coneixedors de les qüestions que s'ho aboquen tinguin menys ganes de respondre o la seva reacció es podria confondre amb una multitud de paraules menys sàvies.

Font d'informació

Quan el reconegut mitjà digital Techcrunch en va parlar amb elogis, citant Quora com a font d'informació de primera categoria, el salt a la fama semblava assegurat. Els mitjans generalistes també s'hi han referit i els seus usuaris l'adopten amb finalitats molt diverses.

Com a prova més o menys curiosa, aquest consultor d'esglésies que intenta trobar-hi una utilitat que s'ajusti a la seva tasca missionera.

No és el primer lloc de preguntes i respostes. Yahoo té un espai semblant, en anglès i també en castellà, a més d'altres idiomes, tot i que no ha aconseguit respostes de tanta qualitat, a judici dels observadors. Tot i amb això, la presència massiva de l'anglès a Quora podria ser una barrera. Però ja comença a haver-hi moltes intervencions en castellà i també en català.

La llengua catalana, justament, és objecte de preguntes d'usuaris que volen esbrinar el seu origen i les diferències amb el castellà.

Precedents i competidors


Formspring, Ask, Mahalo Answers o Answers.com ja fa temps que ofereixen serveis en part similars, cadascun amb matisos que diferencien la proposta, però Quora els combina amb tot el que han après de les xarxes socials per intentar anar més lluny i competir amb tots aquests precedents, inclòs el servei de preguntes de la poderosa xarxa Facebook. Entre els usuaris de perfil professional relacionat amb la tecnologia tenia reconeixement el lloc StackOverflow, més centrat a contestar el tipus de preguntes tècniques que tenen una resposta amagada entre les pàgines de manuals tan llargs com sovint incomprensibles.

A finals de l'any passat, l'emprenedor Julio Alonso, que manté el projecte Weblogs, ja va incorporar la idea de preguntes i respostes en un dels seus blogs especialitzats, en aquest cas sobre tot allò relacionat amb el món del motor.

De manera que l'empresa creada per exdirectius de Facebook com Charlie Cheever i Adam D'Angelo ha seduït exempleats d'altres iniciatives basades en internet, com ara la xarxa Ning, i sembla que es podria situar en un grau d'acceptació fora del comú, amb la mena d'empenta que es necessita per passar del servei adequat a l'èxit esclatant.
Anar al contingut