Barcelona/Karma Peiró

Uns mataronins creen un web per finançar projectes creatius

Un pare i els seus dos fills presenten Verkami, una plataforma de micromecenatge per recollir finançament de particulars i dur a terme projectes innovadors. Els diners s'han d'aconseguir en 40 dies. Si passat aquest temps no s'ha aconseguit, no hi ha cap moviment de diners.

Actualitzat
Verkami és un web que proposa recollir finançament per projectes creatius, socials, culturals i artístics. Els diners els posen altres persones que se senten motivades per una idea innovadora. Aquests particulars, amb les seves microaportacions econòmiques, es converteixen en mecenes del que té la idea. A canvi reben recompenses exclusives, com una flor de l'arbre del Brasil Ypé Amarello, incloure el seu nom als graons del miBa -el Museu d'Idees i Invents de Barcelona-, o la possibilitat d'apadrinar uns dels personatges d'una pel·lícula de ciència-ficció.

"En realitat, la recompensa més gran és que el projecte es pugui dur a terme", explica Joan Sala, un dels creadors de Verkami. Per això, s'ha de recollir tot el cost de la idea en 40 dies. Si passat aquest temps no s'ha aconseguit, les microaportacions tornen a les butxaques dels que les havien ofert, sense que ningú hi guanyi ni hi perdi.

El mataroní Joan Sala té 52 anys, de professió és biòleg, dedicat ara a Verkami amb els seus dos fills, Jonàs i Adrià, de 28 i 23 anys, respectivament. "Fa un any que vam tenir la idea i ens vam inspirar en plataformes de micromeceneatge que fa uns anys ja funcionaven als EUA, però llavors no hi havia res a Espanya". Sala parla de KickStarter o Indie Gogo, que s'han convertit en un referent a la xarxa. Passats els mesos trobem experiències similars a Suècia i a Espanya.

"El que està clar és que en temps de crisi és una bona manera de donar sortida a projectes creatius que interessen a d'altres", comenta en Joan Sala. Els autors de les idees conserven tots els drets i els beneficis són íntegres per ells. Els mecenes poden aportar entre 5 i 5.000 euros. I totes dues parts mantenen contacte directe a través dels comentaris en la pàgina de Verkami o del blog que pot obrir el creador.

"Només falta que el microfinançament entri en la mentalitat de la gent. Per exemple, que en Víctor Pàmies, un lingüista barceloní especialitzat en paremiologia (la ciència que estudia els refranys) vulgui editar un llibre ple de cites dedicades a ‘l'ull' i ho plantegi a Verkami és una gran satisfacció". Per acabar de convèncer el que encara no ho vegi clar, en Joan Sala diu que això no és nou: "Des de les publicacions de la generació beat, passant pels fanzines punk i per l'estació de ràdio americana WFMU que emet des del 1998 sense publicitat, gràcies a les donacions dels seus oients. Tota aquesta gent ja feia micromecenatge, ara amb la nostra plataforma, posem més fàcil la interacció entre els creadors i el seu públic a través de la xarxa."

Verkami ara és una realitat on qualsevol pot fer la seva aportació a algú dels sis projectes que actualment té a portada. Però primer en Joan, Jonàs i Adrià Sala van madurar i mimar la seva idea, van dissenyar la plataforma més adient, van pensar en el millor mètode de pagament virtual (el Terminal Punt de Venda) i, fins i tot, en el nom més apropiat: un neologisme que en esperanto vol dir 'amic de la creació'.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut