Al centre de Barcelona, els veïns denuncien que el soroll nocturn no els permet descansar

Un de cada quatre catalans suporta més soroll del recomanat durant la nit

La circulació de cotxes i motos o la música elevada dels locals l'oci nocturn estan darrere de diverses patologies relacionades amb la contaminació acústica, segons els últims estudis

Enllaç a altres textos de l'autor

Montse Poblet

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio, especialitzada en crisi climàtica

@montsepoblet

L'Organització Mundial de la Salut fa temps que ho adverteix. El soroll provoca 12.000 morts prematures cada any a Europa, on més de 22 milions de persones pateixen molèsties greus causades per la contaminació acústica.

A Catalunya, una quarta part de la població suporta sorolls per sobre dels nivells permesos durant la nit i prop del 14% pateix, també, aquesta situació durant el dia.

Són dades de la primera avaluació sobre els darrers mapes estratègics del soroll que el govern ha presentat aquest dimecres al Congrés ACUSTICAT, celebrat a Manresa coincidint amb el dia internacional de sensibilització per aquest problema.  


L'impacte en entorns urbans

El nou retrat sobre la contaminació acústica a casa nostra constata una lleugera millora respecte al que teníem el 2022, però, tot i això, només un 22% dels catalans tenen un entorn acústic adequat.

De la resta, una quarta part passa les nits suportant més soroll del permès, sobretot a causa del trànsit i els trens. Mireia Boya, directora general de Canvi Climàtic, detalla alguns dels efectes que això té per a la salut:

"Hi ha moltes malalties relacionades amb la mala qualitat acústica: isquèmiques, del sistema nerviós, mentals... I algunes d'aquestes afectacions poden arribar a ser greus per a la salut de les persones."

La contaminació acústica afecta sobretot les persones que viuen a les ciutats.

carrer General Mitre de Barcelona
Milers de barcelonins tenen patologies relacionades amb el soroll, sobretot pel trànsit (Ajuntament de Barcelona)

A Barcelona, per exemple, un 60% de la població viu amb un nivell de soroll per sobre del que recomana l'OMS. 60.000 veïns de la capital catalana tenen trastorns del son per aquest motiu i 21.000 veïns pateixen afectacions psicològiques greus atribuïbles a aquesta causa.

Davant d'aquestes xifres, Boya assenyala directament els vehicles.

"L'única manera de reduir aquest soroll és treure cotxes, tant de dia com de nit." 

En aquest sentit, creu que cal reforçar l'aposta per la mobilitat sostenible i per un nou model d'urbanisme que creï noves "zones de trànsit tranquil".

Més enllà dels cotxes

Malgrat que el trànsit és el gran problema, moltes de les queixes dels ciutadans tenen a veure amb les molèsties provocades per terrasses, restaurants, oci nocturn i festivals. Així ho assenyala Yomara García, presidenta de l'Associació Nacional de Juristes contra el Soroll.

"Normalitzem que estar a les ciutats implica suportar nivells de soroll elevats. No tenim interioritzat que hem de tenir comfort acústic, perquè ens afecta a la salut."

Destaca que estem parlant de "violacions de drets fonamentals" i subratlla que hi ha sentències fermes que han ordenat col·locar mampares anti-soroll a autopistes o que, fins i tot, han obligat l'administració a pagar l'aïllament acústic d'habitatges on el trànsit ocasionava sorolls per sobre dels permesos.

 

ARXIVAT A:
ContaminacióUrbanisme
Anar al contingut